Жіноче обличчя ринку праці
Весна, березень, і саме час поговорити про жінок. А точніше – про їх можливості у професійній сфері. Чи змінилися вони за останній рік? Стали наші дами більше заробляти і частіше відкривати власну справу? Нижче – тільки факти, ніяких домислів.
Спочатку трохи статистики
48,7% зайнятого населення – жінки.
Серед керівників в нашій країні 46% жінок (у США – 23%), серед фахівців середнього рівня кваліфікації – рівно половина, а серед фахівців вищого рівня кваліфікації і зовсім більшість жінок (62%).
Жінкам у нашій країні належать близько 30% суб’єктів малого та середнього бізнесу (понад 1,7 мільйона підприємств).
Що стосується положення жінок на ринку праці, фахівці оцінюють його неоднозначно. З одного боку, за даними , за останні 20 років рівень жіночого безробіття в країні було нижче, ніж чоловічий. Це пов’язано з тим, що росіянки являють собою більшість в ряді галузей бюджетного сектора. Найбільше жінок зайнято:
- у сфері освіти – 82%
- в охороні здоров’я та соціальних послуг – 80%
- у готельному бізнесі та громадському харчуванні – 74%
- у фінансовій і страховій діяльності – 69%
- у торгівлі – 62%.
З іншого боку, рівні кар’єрні можливості не завжди є такими, т. к. сімейні обов’язки з наших дам ніхто не знімав. Хоча спостерігається тренд на зростання участі чоловіків у домашньому працю, жінки все ще витрачають на нього в 3 рази більше часу. За даними Міжнародної організації праці (МОП), в середньому вони приділяють цьому 4 години 25 хвилин в день, а чоловіки – 1 годину 23 хвилини.
Все жіноче населення планети щодня безкоштовно виконує 12,5 мільярда годин роботи по догляду – якби їм платили за цю працю мінімальну ставку, їх сукупний дохід перевищив 10 трильйонів в рік. Ця сума в 3 рази перевищує розмір глобальної IT-індустрії.
Крім того, професійна самореалізація жінки часто обмежується сімейним станом. Їй доводиться шукати роботу поруч з будинком, щоб продовжувати доглядати за близькими, міняти місце, а іноді і сферу роботи після народження дитини. А роботодавець, бачачи несвободу жінок у виборі роботи, пропонує їм менш оплачувані посади і невигідні трудові контракти.
В результаті, незважаючи на те, що 46% керівників і 62% фахівців вищого рівня кваліфікації в країні – жінки, в рівні зарплат спостерігається величезний дисбаланс. Жінки-керівники отримують в середньому 68 тисяч рублів (чоловіки – 100 тисяч), фахівці середнього рівня – 37 тисяч (проти 62 тисяч), вищого рівня – 43 тисячі (проти 62 тисяч). У категоріях «середні фахівці в галузі правової, соціальної роботи, культури і спорту родинних занять»зарплати відрізняються в 4 рази: 32 тисячі рублів проти 137. У сфері освіти – 37 і 44 тисячі рублів відповідно.
Чому ще жінкам платять менше
Коли я пишу статті про гендерну нерівність по зарплаті, в коментарях під ними чоловіки зазвичай заявляють, що жінки, мовляв, гірше і менше працюють, не йдуть у ті професії, де важко, тому і отримують стільки. Частково вони мають рацію пані дійсно менше схильні брати на себе відповідальність і ризикувати. Але всі останні дослідження показують, що жінки ще на етапі прийому на роботу запитують зарплату менше, ніж чоловіки, і навіть нижче, ніж їм готові платити. Ось вам приклад.
Як показало дослідження, проведене нещодавно маркетингової платформою Roistat спільно з hh. ru, жінки-керівники в маркетингу очікують зарплату на 15% нижче, ніж чоловіки. Представниці прекрасної статі розраховують на 95 900 ₽, а чоловіки – на 113 400 ₽ в місяць.
Примітно, що середній рівень зарплати, яку пропонують роботодавці вакансії на керівні позиції в маркетингу, в січні 2023 року склав 108 574 ₽.
Тобто очікування жінок на 12% менше середнього пропозиції, а очікування чоловіків – на 4% вище. Розумієте, так? Роботодавці готові платити 108 тисяч, а наші скромні пані кажуть: та ні, не треба, мені вистачить і 95.
І це при всьому при тому, що:
- з усіх мультиварок в останні роки сурмлять про гендерні перекоси в рівні зарплати. І наша країна тут в передовиках. Якщо в світі жінкам платять в середньому на 20-30% менше, ніж чоловікам, то у нас, як показало недавнє дослідження ВШЕ, аж на 37%!
- у світлі подій 2022 року жінок стали набагато охочіше запрошувати на роботу, тобто їм саме час почати цінувати себе і торгуватися. І, до речі, кому, як не маркетологам знати ринок і вміти працювати з інформацією?
Але ось який пердимонокль – знати-то можна, лише свідомість перебудовується дуже повільно. Причому, я впевнена, що так йде справа у всіх сферах, це просто дане дослідження провели для маркетингу.
В одному з напрямків маркетингу – в SMM – дами заробляють на 20% менше чоловіків – 72 тис. руб і 87 тис. руб. відповідно. Це показало свіже дослідження аналітики сервісу соціальних мереж DataFan і сервіс відкладеного постінга SMMplanner. При тому, що жінки в SMM отримують менше чоловіків і рідше займають керівні посади, 70% представниць прекрасної статі впевнені, що в своїй кар’єрі не стикалися з дискримінацією за гендерною ознакою. Більше того, вони в більшій мірі задоволені своєю зарплатою! Серед жінок тих, кого не влаштовує їх дохід, 42%, а серед чоловіків, які заробляють більше, вже 52%! Дивно, правда?
Ось воно – пояснення. У тому ж дослідженні наші дами рідше чоловіків відповіли, що вважають себе досвідченими фахівцями. Ймовірно, це пов’язано з тим, що прекрасна стать в цілому демонструє більш низьку самооцінку, ніж сильна стать, і в професійному житті часто дотримується стратегії «навмисній невидимості».
І ще один цікавий момент. У 30% чоловіків мінімальна вартість одного SMM-проекту становила менше 3 тис. руб. , а серед жінок тільки 15% коли-небудь працювали за такі гроші.
Як припускають аналітики, різниця пояснюється тим, що чоловіки частіше готові йти на ризик. Вони більше впевнені в собі і беруться за більш дешеві проекти, які в перспективі можуть вирости у щось більше. А дами обережні і хочуть діяти напевно.
Ну і на солодке. 17% жінок в SMM не впевнені, що стикалися з дискримінацією, а серед чоловіків так думають лише 9,3%. Більш того, 16,3% чоловіків вважають, що в їх житті вона однозначно зустрічалася! Серед жінок у цьому впевнені лише 12%. Он воно як!
Проблема гендерної нерівності
За даними дослідження Kontakt InterSearch Russia, 30% жінок і 19% чоловіків хоч раз стикалися з гендерною нерівністю на роботі або при прийомі на роботу. Однак більшість і тих, і інших вважають, що питання гендерної нерівності в нашому суспільстві перебільшений. Тільки 29% жінок і 23% чоловіків вважають, що дана проблема досить серйозна.
Майже половина представників обох статей (40% жінок і 50% чоловіків) вважають, що за минулий рік кар’єрні можливості жінок змінилися в кращу сторону.
При всьому при цьому:
- 14% жінок і 6% чоловіків відчувають незручність, дискомфорт будучи єдиною жінкою в чоловічому робочому колективі / єдиним чоловіком в жіночому робочому колективі.
- 12% жінок хоча б раз у своєму житті стикалися з харассментом на роботі або при прийомі на роботу (серед чоловіків-респондентів відсоток дорівнює 1).
- 9% респондентів відповіли, що їм відомі випадки харасменту в їхніх компаніях.
- 17% жінок і 31% чоловіків відзначають збільшення числа обов’язків на роботі в період, починаючи з лютого 2022 року, пов’язуючи це в тому числі з від’їздом частини чоловічого колективу.
А ось по частині мотивації обидві статі показують одностайність. За минулий рік фінансове благополуччя вийшло на перший план у 45% жінок і 44% чоловіків; а власна реалізація – у 11% і 12% відповідно.
Зниження показника задоволеності своєю кар’єрою за останній рік відзначають 28% жінок і 31% чоловіків, а 26% і 7% тих і інших, навпаки, говорять про те, що їх задоволеність кар’єрою зросла.
А як йде справа з дамами на чоловічій території?
Жінки в ІТ
Прийнято вважати, що програмування – суто чоловіча професія. Так, чоловіки в ній (поки) переважають.
За результатами дослідження НАФД і Google, проведеного в 2020 році, частка успішних жінок в IT становила всього 1%. Статистика Stack Overflow за 2021 рік говорить про 5% жінок серед розробників.
Набагато оптимістичніше виглядає ситуація з працівницями в брендах-гігантах. Statista, за даними на літо 2021 року, називає симпатичну гендерну пропорцію: від 29% жінок в Microsoft до 45% в Amazon. Схожі цифри по Apple, Facebook, Google – теж в рази вище середнього по ринку.
Думаю, в нашій країні цей показник зростатиме.
Чи знаєте ви, що перший програміст на планеті – жінка? Це Ада Лавлейс, на честь якої було названо мову програмування Ада. Вона розробляла свої алгоритми чисел Бернуллі на аналітичній машині в першій половині XIX століття. Тоді ніде було підглянути приклади коду, нема кого запитати. Сама, навмання. Герой, даї тільки!
Ще одна легенда – Адель Голдберг з Xerox. Вона розробила мову програмування – об’єктно-орієнтований Smalltalk. І до купи зробила чимало напрацювань з систем графічних інтерфейсів. Естетика макінтошів, потім iPhone і інших «ай» – не винахід Apple, а родом з Xerox, і багато в чому – з легкої руки Адель.
Красуня і спочатку кіноактриса Хеді Ламарр півстоліття тому заклала основи для сучасних протоколів зв’язку смартфонів і Wi-Fi.
Марісса Майєр – CEO імперії Yahoo. Отримала класичне «айтишное» освіта, потім відпрацювала розробником на всіх поверхах IT-сходи.
Маргарет Гамільтон розробляла програми для НАСА по системам наведення місії «Аполлон».
Жінкам в ІТ складніше, тому що у М і Ж різні старти
Класичний чоловічий шлях в IT – захоплення іграми і програмуванням, олімпіади, друзі, тусовки, свої проекти, внз, стажування, працевлаштування. Все про комп’ютери, розробку. Можна сказати, лінійна кар’єра.
Дівчата іноді діють схожим чином. Вони теж беруть участь у змаганнях з програмування та навчаються у вузах на IT-спеціальності, тільки їх набагато менше, ніж хлопців, тому що:
- у них інші інтереси в юності
- оточення підточує їх прагнення: ти ж дівчина? Навіщо тобі це потрібно?
Тому звичайний «вхід в IT» для дівчат – почати з аналітика, технічного редактора, зі служби підтримки, адміністрування, діджитал-маркетингу. Іноді – зовсім здалеку: з секретарки або бухгалтера. А потім, придивившись до роботи, деякі починають вчитися, пробувати сили в якості розробників, набираються практичних навичок, потім «добирають» відсутні знання вже прицільно. Це зовсім інша траєкторія.
За останні 2 тижні я особисто зробила резюме двом дівчатам – керівникам проектів в ІТ. Причому обидві спочатку не мали вищої освіти у цій сфері, були гуманітаріями. Але ось так повернулася кар’єра, що довелося добирати знання та навички на досвіді і керувати командами розробників-чоловіків. І які вони реалізували масштабні проекти! Багато відомих федеральні мережі працюють, завдяки їх впровадженням! Назви не можу писати, щоб не порушувати принцип конфіденційності.
Жінок рідше відправляють у відрядження, ніж чоловіків
Опитування, проведене Асоціацією менеджерів серед фахівців більше 100 компаній, показало, що жінок відправляють у відрядження практично в 2 рази рідше, ніж чоловіків. Так, 69,8% респондентів підтвердили, що в їх компаніях частіше направляють працівників чоловічої статі, а в 30,2% компаніях – жіночого.
Але наші дами працюють не тільки за наймом. Все частіше – на себе. І ось підсумок.
Індекс жіночої підприємницької активності досяг рекорду
Аналітичний центр НАФД спільно з Комітетом з розвитку жіночого підприємництва з 2015 року вимірюють індекс жіночої підприємницької активності (Women Business Index, WBI), який показує рівень сприятливості ділового і соціального середовища для розвитку жіночого підприємництва. За результатами останньої, 10-ї хвилі досліджень, Індекс WBI склав 73,7 п. , що є абсолютним максимумом з початку вимірювань!
Ось що показало дослідження:
- В 2023 році помітно зросла частка жінок-підприємців, які вважають, що можливостей для відкриття і ведення бізнесу стало більше (38% проти 20% влітку 2022 року)
- 94% жінок, які не ведуть бізнес, позитивно ставиться до жінкам-підприємцям
- Топ-3 мотивів для початку підприємницької діяльності: бажання покращити матеріальне становище (65%), можливість реалізувати свої ідеї (58%), незалежність при прийнятті рішень (52%).
Природно, індекс жіночої підприємницької активності реагує на зміни, які відбуваються в країні. Так, наприклад, під час пандемії він знизився до 60,1 п. п. в третьому кварталі 2020 року, а після введення санкцій у 2022 році впав до 69,8 п. п. (проти 71,1 пунктів у 8-й хвилі).
Відрадно, що ставлення суспільства до жіночого підприємництва поступово змінюється. Якщо у 2022 році про те, що члени сім’ї, друзі або колеги стали краще ставитися до їх професійної діяльності, заявляли 23% жінок, провідних бізнес, то в 2023 – вже 46%.
І хоча оточення дивиться більш лояльно, обмежувачі у деяких наших дам перебувають у власній голові. На сьогоднішній день 25% представниць прекрасної статі, не пов’язаних з підприємництвом, твердо заявляють, що бізнес – не для них. Найчастіше про це говорять жінки старшого віку (31% серед опитаних віком старше 55 років), а також ті, хто не має вищої освіти (23%) або постійної роботи (26%).
В 2023 році помітно зросла частка тих, хто вважає, що можливостей для відкриття і ведення бізнесу стало більше. В середовищі жінок-підприємців майже в 2 рази частіше стали говорити, що умови для старту своєї справи в їх регіоні стали краще (38% проти 20% влітку 2022 року на піку соціально-економічних змін в країні). Також частіше заявляють про це (29% – на 13 п. п. більше, ніж у 2022 році, 16%) і ті, хто поки не пов’язаний з бізнесом.