Що краще на шосе, трубки або клинчери?
Пневматичної велосипедної шини вже понад 130 років, і за весь цей час її конструкція зазнала ряд змін. Перший прототип покришки був у вигляді трубки, але пізніше з’явилися клинчери, а потім і бескамеркі. Якщо говорити про шосейному велоспорті, то більшу частину його існування справами «заправляли» саме трубки, але з плином часу, клінчерні шини змогли скласти їм конкуренцію. Однозначно сказати, що краще, не можна, так як, і у тих і в інших є свої переваги.
Вага
Шосейні трубки, як правило, легше клинчеров. Хороша клинчерная покришка може важити 200-250 грам, і ще до цього значенням варто додати вага камери, а це ще 90-100 грам. Трубки високого рівня важать 220-300 грам, трохи важче, але до них не потрібно докуповувати камеру. У підсумку, перейшовши на трубчасті шини вдасться позбавитися від 100-200 грам на два колеса. Насправді це не так мало, як здається. Вага країв обертається колу (колеса) має куди більше значення з точки зору фізики, вага будь-якої іншої частини велосипеда. Також, варто врахувати, що через непотрібність у високих бортах, обода для трубчастих шин дещо легше, ніж обода під клинчери, або бескамеркі. Тому у вазі завжди будуть вигравати трубки.
Тиск
Ще одна перевага трубок полягає в тому, що вони дозволяють накачувати в себе більше повітря, ніж клинчери. На шосейних гонках не соромляться качати по 12 атмосфер в трубчасті шини. Клінчерні покришки зазвичай обмежуються 8,5, максимум 9-ю атмосферами. Насправді, більше і не треба. Велосипед на клінчерних шинах не поїде швидше будь в камерах і 10 атмосфер, не дарма ж виробник вказує рекомендований тиск. Але все ж факт залишається фактом, трубки можна набивати великим тиском, і це скоріше плюс, ніж мінус.
Стійкість до проколів і ремонтопригоднсть
Що стосується надійності, то трубки і тут більш кращі. Їх проколоти важче, а навіть якщо це і відбувається, то можна проїхати ще якусь відстань. Але ось ремонтувати трубки – то ще задоволення. По-перше, полагодити прокол в польових умовах практично не представляється можливим. По-друге, сам процес ремонту або заміни трубки дуже трудомісткий. З камерними шинами куди простіше. Проблему проколів можна вирішити відразу на місці, або встановивши латку, або змінивши камеру. Напевно, можна сказати, що клинчери, у вигляді їх невибагливості, виглядають більш привабливими для повсякденного використання, ніж трубки.
Безпека
Є безліч суперечок на рахунок того, який з типів шин безпечніше. Проблема, як з клинчерами, так і з трубками може виникнути при тривалому гальмуванні. Бували випадки, що на затяжних спусках з-за надмірного нагрівання обода, клей просто плавився, і трубка злітала, що вело до жахливих падінь. З клинчерами інша ситуація. Так як обід таких коліс вище, нагрів гальмівний доріжки під час довгих спусків відмінно передається до камери, нагріте повітря розширюється, що в теорії може призвести до її вибуху. Звичайно, потрібно дуже постаратися, і в тому і в іншому випадку, щоб довести до таких наслідків, і зробити це практично неможливо, враховуючи сучасні технології та матеріали. А взагалі, проблему можна вирішити переходом на велосипед з дисковими гальмами.
Другий момент, пов’язаний з безпекою під час проколів. І тут клинчери програють своїм трубчастим братам. Проколотая камера може миттєво спустити, і на високій швидкості рівновага не завжди вдасться втримати. А ось трубки дозволять на деякий час продовжити рух без сильного дискомфорту.
Накат
Клинчери більш важкі і мають більший опір коченню, ніж трубки. В теорії це означає гірший накат. У більшості випадків так воно і є. Але далеко не всі клинчери поступляться по ходовим якостям трубках. Приміром, Continental стверджує, що деякі її камерні покришки будуть швидше трубок, якщо встановити латексну камеру. Звичайно, ця особливість не поширюється на всі моделі виробника. В цілому, трубки виявляються все-таки швидше клинчеров, і велика частина професійних гонщиків продовжує використовувати трубки протягом багатьох десятиліть.
Обода
Трубчасті покришки передбачають наявність спеціальних ободів, що досить накладно. Хоча, останнім часом деякі виробники зразок Tufo, стали виготовляти трубки з можливістю установки в обід під клінчера, що не може не радувати, але так чи інакше, вибір трубок під клінчерні обода досить обмежений.
Ціна
Мабуть, в цьому і криється головний недолік трубчастих шин, і перевага клінчерних. За якісну трубку доведеться віддати 50, а то і 80 $, у той час, як за звичайну шину в 2 рази менше. Варто пам’ятати, що при кожному заїзді бажано мати запаску на випадок проколу. Якщо ви не звикли возитися з ремонтом камери, катаючись на клинчерах, то у випадку з трубками, швидше за все, вам доведеться «полюбити» це справа, так як змінювати трубку після кожного проколу вийде ну дуже недешево.
Який висновок напрошується?
Напевно, багато хто погодиться, що і той, і інший тип хороший по-своєму. Для повсякденних виїздів більш логічним видається використання камерних шин, а для гонок – трубок. Так, ходові якості трубок більш високі, але із-за складності ремонту, область їх застосування в основному обмежується лише змаганнями. Звичайно, є трубки, які позиціонують себе, як «річ на кожен день», наприклад, Continental Gatorskin Sprinter, ця модель дуже стійка до проколів і цілком підходить для щоденного використання, проте, чи будуть її якості такі ж, як у клинчерной покришки за ці ж гроші? – велике питання.
Клинчери ж більш універсальні, до того ж, сучасні обіддя дозволяють встановлювати в них бескамеркі. Але якщо ви не готові мати зайві 200 грам, і вас не бентежить метушня з отдиранием покришки від липкого обода або шиття шини, що, звичайно, малоймовірно, то трубки – те, що вам потрібно.