Діти

Мовленнєвий розвиток дитини з 3 до 4 років

У дітей четвертого року життя на перше місце знову виходять відносини з іншими людьми, як це було у віці від народження до року. Найбільше малюків цього віку посідають сюжетно-рольові ігри. А значить, уміння спілкуватися за допомогою мови, щоб грати з однолітками, виходить на перше місце.

Фото з вільних джерел Яндекс

Норми розвитку мовлення дитини в 3 роки

Для мовлення дитини в 3 роки існують певні норми. Зазвичай діти в цьому віці вже можуть:

  • сказати, як їх звати, до якої статі вони відносяться і скільки їм років (називаючи вік, часто використовують пальчики для наочності);
  • узагальнювати предмети, у яких однакове призначення або які схожі за якимись ознаками (посуд, одяг, інструменти, іграшки, квіти);
  • говорити реченнями, які складаються з 3-5 слів;
  • будувати речення, в яких значно менше граматичних помилок, ніж було раніше, але присутність таких помилок поки залишається нормальним явищем;
  • використовувати зменшувально-пестливі суфікси і «приміряти» слова нових частин мови: займенники, числівники, присвійні прикметники, прислівники;
  • правильно ставити наголоси у словах (але поки допускається робити помилки);
  • правильно вимовляти переважна більшість звуків (ще можуть не виходити ж, ш, ч’, л’, р, р’, л), а ось свистячі повинні з’явитися;

Словниковий запас близько 1500 слів.

Фото з вільних джерел Яндекс

Крім того, розвиток мовлення триліток відрізняється словотворчістю, коли малюки починають «винаходити» нові слова. На свій манер дитина намагається перевірити й випробувати закони побудови слів.

Слова-осколки: Лепь (те, що зліплено): “Ми ліпили-ліпили, і вийшла лепь” (3 роки б місяців).

Додаток до кореня чужого закінчення:

Пургинки (сніжинки): “Пурга скінчилася, залишилися тільки пургинки” (3 роки 6 місяців).

Синтетичні слова:

ВорунИшка – злодій і брехун (3 роки 6 місяців).

Такі експерименти нас незмінно розчулюють і є безсумнівно новим стрибком в розвитку мови.

У дитини є відхилення від норми, якщо в 3 роки він:

  • відчуває серйозні труднощі при переказі, тобто не може запам’ятати зміст короткого простого тексту, який відповідає віку, типу «Колобок», «Курочка Ряба», погано його розуміє, не може сформулювати думку;
  • до 4 років неправильно вимовляє більше 5-7 звуків (трирічним малюкам це ще дозволяється);
  • використовує звуконаслідування і спрощені варіанти слів замість повних (бібіка, чух-чух, няв, ава);
  • має маленький словниковий запас;
  • відчуває труднощі при проголошенні слів – повторює звуки або склади (замість машина – мммашина, замість мультик – мумумультик);

говорить занадто швидко.

Останні 2 пункту іноді пов’язані з заїканням.

Якщо ви помічаєте у дитини ці проблеми, варто звернутися за консультацією до логопеда. Тому що в цьому випадку батьки часто не володіють необхідними знаннями, і не зможуть самостійно допомогти малюкові.

Як батькам розвивати мову дитини четвертого року життя самостійно

Прийоми розвитку мовлення дітей 3-4 років при бажанні можна освоїти самостійно.

Якщо регулярні заняття не дадуть результатів протягом 3-4 місяців, варто звернутися за допомогою до фахівців.

1. Постійно розширюйте сферу спілкування свого малюка. Знайомте її з новими людьми різних вікових груп.

2. Поступово збільшуйте його словниковий запас. Вчіть з ним нове слово і закріплюють його у промові протягом декількох днів.

3. Звертайте увагу на те, як він промовляє шиплячі і свистячі звуки, тверді і м’які. М’яко виправляйте його, якщо він вимовляє їх неправильно.

4. Говоріть з ним по-різному: тихо і голосно, швидко і повільно.

5. Читаючи казку, приділяйте увагу голосу, інтонації, тембру, виразності.

6. Не забувайте хвалити і заохочувати дитину за успіхи.

7. Розповідайте на прогулянці про все, що бачите.

8. Постійно запитуйте про пройдений дні, почутої історії, переглянутий мультфільмі.

9. Щодня читайте дітям скоромовки, вірші, загадки.

10. Грайте з ним в словесні ігри.

  • «Хто говорить? » . Запишіть голоси родичів і знайомих на телефон і вчіть розрізняти на слух голосу.
  • «Що де лежить? » Питайте, де лежить той чи інший предмет, так дитина дізнається і закріпить назви предметів посуду, побуту і навчиться використовувати прийменники.
  • «Це їстівне чи ні? ». Немає необхідності описувати зміст гри, вона знайома нам з дитинства.
  • «Чим відрізняються предмети? ». Розглядайте, чіпайте і порівнюйте предмети за довжиною, шириною, кольором, фактурою, тепла. Так дитина навчиться порівнювати: «. . довгий, а . . . короткий», «. теплий, а . . холодний» і т. д.
  • «Опиши предмет» і т. д. Вчіть дитину описувати предмети за схемою

Після 3 років дитині потрібні більш серйозні іграшки для розвитку моторики рук, які будуть допомагати йому у формуванні мовленнєвих навичок і вправності. Для цього пропонуйте ігри з дрібними деталями (пазли, конструктор, пазли, мозаїки). Заохочуйте ігри з піском, глиною, пластиліном.

Фото з вільних джерел Яндекс

Обов’язково навчіть його зав’язувати шнурки, вирізати ножицями.

Використовувати в іграх ляльки-рукавички та пальчикові ляльки: влаштуйте разом зі своєю дитиною вдома справжній ляльковий театр.

Пальчикові ігри – один із способів розвитку моторики і мови. На каналі « велика добірка та ігор. Підписуйтесь на мій канал і грайте з дитиною. Ставте , якщо стаття була корисною.

Про мова дитини 2 років писала тут

https://zen. yandex. ru/media/id/5ffc659c5a009c24736b79cc/6312e520cd364a0ce8090b5a