Мовленнєвий розвиток дитини з 3 до 4 років: норми, поради та ефективні методи стимуляції мовлення вдома
У дітей четвертого року життя на перше місце знову виходять відносини з іншими людьми, як це було у віці від народження до року. Найбільше малюків цього віку посідають сюжетно-рольові ігри. А значить, уміння спілкуватися за допомогою мови, щоб грати з однолітками, виходить на перше місце.
Норми розвитку мовлення дитини в 3 роки
Для мовлення дитини в 3 роки існують певні норми. Зазвичай діти в цьому віці вже можуть:
- сказати, як їх звати, до якої статі вони відносяться і скільки їм років (називаючи вік, часто використовують пальчики для наочності);
- узагальнювати предмети, у яких однакове призначення або які схожі за якимись ознаками (посуд, одяг, інструменти, іграшки, квіти);
- говорити реченнями, які складаються з 3-5 слів;
- будувати речення, в яких значно менше граматичних помилок, ніж було раніше, але присутність таких помилок поки залишається нормальним явищем;
- використовувати зменшувально-пестливі суфікси і «приміряти» слова нових частин мови: займенники, числівники, присвійні прикметники, прислівники;
- правильно ставити наголоси у словах (але поки допускається робити помилки);
- правильно вимовляти переважна більшість звуків (ще можуть не виходити ж, ш, ч’, л’, р’, л), а ось свистячі повинні з’явитися;
Словниковий запас близько 1500 слів. Крім того, розвиток мовлення триліток відрізняється словотворчістю, коли малюки починають «винаходити» нові слова. На свій манер дитина намагається перевірити й випробувати закони побудови слів. Такі експерименти нас незмінно розчулюють і є безсумнівно новим стрибком в розвитку мови.
У дитини є відхилення від норми, якщо в 3 роки вона:
- відчуває серйозні труднощі при переказі, тобто не може запам’ятати зміст короткого простого тексту, який відповідає віку, типу «Колобок», «Курочка Ряба», погано його розуміє, не може сформулювати думку;
- до 4 років неправильно вимовляє більше 5-7 звуків (трирічним малюкам це ще дозволяється);
- використовує звуконаслідування і спрощені варіанти слів замість повних (бібіка, чух-чух, няв, ава);
- має маленький словниковий запас;
- відчуває труднощі при проголошенні слів – повторює звуки або склади (замість машина – мммашина, замість мультик – мумумультик);
говорить занадто швидко.
Останні 2 пункту іноді пов’язані з заїканням.
Якщо ви помічаєте у дитини ці проблеми, варто звернутися за консультацією до логопеда. Тому що в цьому випадку батьки часто не володіють необхідними знаннями, і не зможуть самостійно допомогти малюкові.
Як батькам розвивати мову дитини четвертого року життя самостійно
Якщо регулярні заняття не дадуть результатів протягом 3-4 місяців, варто звернутися за допомогою до фахівців:
- Постійно розширюйте сферу спілкування свого малюка. Знайомте її з новими людьми різних вікових груп.
- Поступово збільшуйте його словниковий запас. Вчіть з ним нове слово і закріплюють його у промові протягом декількох днів.
- Звертайте увагу на те, як він промовляє шиплячі і свистячі звуки, тверді і м’які. М’яко виправляйте його, якщо він вимовляє їх неправильно.
- Говоріть з ним по-різному: тихо і голосно, швидко і повільно.
- Читаючи казку, приділяйте увагу голосу, інтонації, тембру, виразності.
- Не забувайте хвалити і заохочувати дитину за успіхи.
- Розповідайте на прогулянці про все, що бачите.
- Постійно запитуйте про пройдений дні, почутої історії, переглянутий мультфільмі.
- Щодня читайте дітям скоромовки, вірші, загадки.
- Грайте з ним в словесні ігри.
Прийоми розвитку мовлення дітей 3-4 років при бажанні можна освоїти самостійно.
- «Хто говорить?». Запишіть голоси родичів і знайомих на телефон і вчіть розрізняти на слух голосу.
- «Що де лежить?». Питайте, де лежить той чи інший предмет, так дитина дізнається і закріпить назви предметів посуду, побуту і навчиться використовувати прийменники.
- «Це їстівне чи ні?». Немає необхідності описувати зміст гри, вона знайома нам з дитинства.
- «Чим відрізняються предмети? ». Розглядайте, чіпайте і порівнюйте предмети за довжиною, шириною, кольором, фактурою, тепла. Так дитина навчиться порівнювати: «довгий, а короткий», «теплий, а холодний» і т. д.
- «Опиши предмет» і т. д. Вчіть дитину описувати предмети за схемою
Після 3 років дитині потрібні більш серйозні іграшки для розвитку моторики рук, які будуть допомагати йому у формуванні мовленнєвих навичок і вправності. Для цього пропонуйте ігри з дрібними деталями (пазли, конструктор, пазли, мозаїки). Заохочуйте ігри з піском, глиною, пластиліном. Обов’язково навчіть його зав’язувати шнурки, вирізати ножицями. Використовувати в іграх ляльки-рукавички та пальчикові ляльки: влаштуйте разом зі своєю дитиною вдома справжній ляльковий театр. Пальчикові ігри – один із способів розвитку моторики і мови.